Strana 1 z 7 123 ... PoslednáPosledná
Zobrazenie výsledkov 1 až 10 z 64

Téma: Pohon 4x4 u SX4

  1. #1

    Question Pohon 4x4 u SX4

    Vie sa niekto fundovane vyjadrit k pohonu 4x4 v pripade SX4?

    V nejakej recenzii zo skandinavie som cital ze v pripade "4WD auto", je 10 % momentu na zadnej naprave a 90 % na prednej, podla potreby to ide do 50 na 50. V pripade "4WD Lock", ide na zadok 30 % momentu od zaciatku a podobne podla potreby to ide az do 50. Je to vobec schopna ta elektromagneticka spojka takto plynulo prenasat, mne sa skor zda ze to funguje digitalne, cize bud zadok ide, alebo nie, nic medzitym. Pytam sa skor preto ci ma zmysel vobec vypinat 4WD auto na suchej ceste, vobec sa mi nezda zeby v tom rezime bola vyssia spotreba, ako v rezime 2WD, ale ak by sa tym mala nejak nicit ta spojka, tak by to zmysel malo.
    Naposledy upravil profiter; 29-06-2009 o 16:14

  2. #2
    Registrovaný
    Apr 2009
    Lokalita
    Stará Turá
    Príspevky
    95

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Ja 4x4auto ani nevypínam na spotrebu to nemá žiadny vplyv mám to odskúšané. A bolo mi to aj poradené v servise že to nemusím vypínať.

  3. #3

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Moje skusenosti s pohonom 4x4 su nasledovne. skúšal som ho na lyžiarskom vleku po tráve so zapatým 2wd, vyšiel som dopoli kopca, kde som sa začal šmýkať, až som ostal stáť. Zapol som 4wd a auto sa ani nepohlo, cítil som zápach oleja a zablikala kontrolka zapnutia 4x4. Ostal som bezradne stáť až kým som nezapal 4x4LOCK, auto sa bez problému pohlo a išlo až na vrchol kopca.

    Aby som došiel na to ako tento systém funguje, zdvihli sme auto na zdvihaku a skúšali sme funkčnosť 4kolky.
    Pri zapnutý 2WD sa síce točia všetky 4 kolesá, ale ked sme prichytili rukou tak zadné kolesá sa prestali točiť. Pri režime 4WD a zatiahnutej ručnej brzde sa zadné kolá nezatočia a nevznikne ani záťaž motora.
    Z toho vyplýva, že elektronická spojka pracuje len do určitej záťaže. čiže vo veľmi prudkom kopci, v hlbokom blate alebo snehu na zadnú nápravu nejde žiaden výkon až pri zapnutom LOCK sa z auta stáva skutočná štvorkolka.

  4. #4

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Regulácia pomeru prenosu krútiaceho momentu na zadnú nápravu je plynulá požítím elektromagnetickej spojky. Plynulosť je zabezpečená PWM reguláciou, teda šírkou napäťového(prúdového) pulzu o stálej frekvencii. Čím je impulz širší, tým je vyšší prenášaný krútiaci pomer na zadnú nápravu.
    Princíp PWM regulácie pre laikov možno vysvetliť napr na vode a vodovodnom kohúte (nie ventile), ktorý dokáže mať len dva stavy - úplne otvorený a úpne zavretý, podobne ako elmag spojka. Ak daný kohút budeme v rýchlom slede za sebou otvárať a zatvárať, môžeme "plynule" regulovať prietok vody. Pocit plynulosti závisí od možnosti rýchlosti otvárania a zatvárania, teda frekvencie, kde od určitej hodnoty dosiahneme efekt(pocit) spojitej regulácie. Podobne je to aj pri spojke 4WD. Je to podobné, ako keď plynule púšťaš pedál spojky. Pri mešom prenose momentu vzniká trením na spojke nežiadúce teplo, tak pre ochranu spojky je systém doplnený kontrolou teploty spojky. Pri 4WD lock sa systém zahrieva minimálne, pretože spojka je spojená takmer trvalo (nikdy nie na 100%).
    Náhľady príloh Náhľady príloh Klikni pre väčší obrázok

Názov:	spojka4WD.JPG‎ 
Zobrazení:	1334 
Veľkosť:	28,0 KB 
ID:	751  

  5. #5

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Tak napr. ja som bol vyskusat 4x4 na kopci na trave, vysiel som do polovice, zastal, zatiahol rucnu a skusal sa pohnut z miesta, najprv 2wd - kolesa presmykovali na mieste, potom 4x4auto - auto sa zacalo len triast, kolesa nepresmykovali auto zdochynalo, 4x4lock - tak isto ako 4x4auto, skusane so zapnutym i vypnutim ESP. V aute boli 3 osoby, kopec - no neviem povedat ci bol strmy ci nie. Proste som sa musel aspon trochu rozbehnut aby som ho vysiel, z miesta to neslo.
    takze tak...

  6. #6

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Podla vyssie spomenutych experimentov je jasne, ze sa ta elmag spojka snazi napodobnovat cinnost skutocneho medzinapravoveho diferencialu, pouziteho napr. na Nive. 2WD by malo odpovedat autu bez diferencialu, ale kedze sa vo vzduchu krutia vsetky kolesa, tak to asi pre nejaku zalezitost nefunguje tak ako by malo. Preto nie je ziadny rozdiel medzi 2WD a 4WD auto, pretoze pri 4WD auto ide o rezim s otvorenym (neuzamknutym) medzinapravovym diferencialom (ked to porovnam so skutocnou stvorkolkou ako je napr. Niva). Pri 4WD lock ide o uzamknutie diferencialu s nejakym pomerom rozdelenia hnacej sily na prednu a zadnu napravu. Z uvedeneho vyplyva, ze v pripade SX4 je vhodne pouzivat len 2WD pre jazdu po normalnych cestach, a 4WD lock pre jazdu v terene resp. pre jazdu na nespevnenom povrchu. Osobne by som 4WD lock radil zapnut este pred tym, ako si to terenne podmienky vyziadaju .. vid ten priklad o stati na luke a vypnut hned, ako sa auto dostane na pevnu cestu.
    Ignis (1 x 2WD + 2 x 4WD) = Ignis FANATIK

  7. #7

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Môžem potvrdiť že v ťažkom teréne je lepšie zapať 4x4 lock. Tuto zimu som viezol kolegu domov a hlavná cesta bola neprejazdná tak sme sa pustili cez les kde bola len poľná cesta. Husto padal sneh a snahu bolo na 50 cm. Auto išlo bez problémov do kopca i z kopca bol som prekvapený jeho priechodnosťou v hlbokom snehu.


  8. #8

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Citácia Pôvodne odoslal sklamany_zo_suzuki Zobraziť príspevok
    Regulácia pomeru prenosu krútiaceho momentu na zadnú nápravu je plynulá požítím elektromagnetickej spojky. Plynulosť je zabezpečená PWM reguláciou, teda šírkou napäťového(prúdového) pulzu o stálej frekvencii. Čím je impulz širší, tým je vyšší prenášaný krútiaci pomer na zadnú nápravu.
    Cize v konecnom dosledku to funguje digitalne, ako som si aj myslel, ale zase nie az tak jednoducho. Princip PWM mi je jasny, ale vobec by ma nenapadlo ze na takom principe moze fungovat aj spojka. Z toho mi vyplyva ze na nespevnenom povrchu radsej Lock, ako Auto, a v konecnom dosledku na suchej ceste bude asi tiez lepsie 2WD.

  9. Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    Ja som uz odskusal 4wd lock velakrat. do kopca je to dobre, ide bez problemov, ale ked je blato, tak to nejak neslo dobre, nakoniec som zapadol, a museli sme tlacit tak ci tak.
    SX4 1.6 4x4 79kW

  10. #10
    Registrovaný
    Apr 2008
    Moje Suzuki
    SX4 1,6 GS 4WD NAVI 2012
    Príspevky
    7 258

    Predvolené Re: Pohon 4x4 u SX4

    V blate sú podľa mňa limitujúcim faktorom gumy.

Strana 1 z 7 123 ... PoslednáPosledná

Pravidlá prispievania

  • Nemôžeš pridávať nové témy
  • Nemôžeš pridávať odpovede
  • Nemôžeš pridávať prílohy
  • Nemôžeš upravovať svoje príspevky
  •